InstitucionalCiutadansProfessionals
Plana d'inici SSIBE Mapa Web de navegació contacte Accés Restringit
noticies
Nova campanya de millora del tractament amb benzodiazepines
Publicat  03/05/2018
redu´r mida del text ampliar mida del text  


Flyer informatiu

03.05.2018
El 2017 vam iniciar una Campanya de Millora del Tractament per a tots els ciutadans de la comarca a través dels nostres centres d’atenció primària per a medicació per a l’insomni o per al correcte ús dels antibiòtics.

Aquest 2018 continuem ferms en la millora de promoció i prevenció de la salut i la utilització de medicaments amb criteris d'eficiència i d'optimització de recursos dels sistema sanitari, que pot comportar la desprescripció d’alguns medicaments o bé l’intercanvi d’uns medicaments per d’altres. Si el primer trimestre de l’any ens concentràvem amb els protectors d’estómac, durant els mesos de maig i juny tractarem les benzodiazepines.

Canvi del pla de medicació
Des de les Àrees Bàsiques de Salut, s’ha elaborat un material informatiu sobre les benzodiazepines que es deixa a disposició del professional com a recordatori dels efectes dels medicaments.

Si es prenen de forma continuada, aquests fàrmacs no només disminueixen la seva eficàcia sinó que poden tenir efectes perjudicials, especialment en gent gran: poden causar caigudes i problemes de memòria i augmentar el risc d'accidents.

Què són les benzodiazepines?                   
Són substàncies psicotròpiques i tenen efectes sedants i hipnòtics, ansiolítics, anticonvulsius, amnèsics i relaxants musculars.

Habitualment s'utilitzen per dormir i són LORAZEPAM, ALPRAZOLAM, DIAZEPAM, ZOLPIDEM o similar. Poden crear dependència i augmentar el risc de caigudes i accidents o la pèrdua de memòria, sobretot en persones grans.

Com prevenir l’insomni?
Per prevenir l’insomni hi ha una sèrie de pautes a seguir i d’altres a evitar.

Així, cal intentar:
- Anar a dormir cada dia a la mateixa hora, fins i tot els festius
- Mantenir una rutina per anar a dormir
- Fer exercici suau, i millor a mitja tarda
- Banyar-se o fer exericicis de relaxació
- Adequar l’habitació amb una temperatura agradable i nivells mínims

Per contra, cal evitar:
- Alcohol, tabac i excitants perquè poden alterar-te el son
- Consumir aliments pesats o anar a dormir amb gana
- Fer exercici físic intents o activitats estressants 2 o 3 hores abans d’anar a dormir
- Fer la migdiada. Si es fa, que no sigui superior a 20 minuts
- Mirar la televisió, menjar, trucar o discutir mentre s’està al llit
- Obsessionar-se amb la falta de son. En aquests casos, és millor aixecar-se i fer quelcom relaxant
- Anar al llit sense son.

Documents associats per descarregar
 
2018 - Serveis de Salut Integrats Baix Empordà - C/Hospital n17-19 Edif. Fleming - 17230 Palamós | Valid XHTML 1.0 | PolÝtica de cookies