InstitucionalCiutadansProfessionals
Plana d'inici SSIBE Mapa Web de navegació contacte Accés Restringit
ciutadans
  INSTITUCIONAL
  CIUTADANS
Activitats de promoció de la salut  
Consells de Salut  
Demanar hora  
Telèfons d'interès  
Informació ingrés hospital  
Unitat d'atenció al ciutadà  
Suggeriments, agraïments i queixes  
Drets i Deures  
Protecció de dades  
Programa Voluntariat Social  
PREVENCIÓ I PROMOCIÓ DE LA SALUT  
PROGRAMA SALUT I ESCOLA  
T'informem de ...  
Sexualitat  
Drogues  
Exercici físic  
Alimentació  
Salut emocional  
Nova APP ''Salut Jove 24h'' a Palafrugell  
Enllaços  
Preguntes més freqüents  
Enllaços d'interès  
  PROFESSIONALS
  NOTÍCIES

Des d'aquí pots accedir a la teva ABS, hospital o residència assistida
 
Des d'aquest accés ràpid pots accedir als consultoris.
 
especialitats
Aquí trobaràs informació sobre les diferents especialitats mèdiques i quirúrgiques.

Salut emocional

D'emocions n'hi ha de molts tipus: alegria, por, tristesa, ràbia, fàstic... Classificar-les és difícil però generalment tendim a parlar de les emocions desagradables com a emocions negatives i de les agradables com a positives. Des del punt de vista evolutiu això no és així. Totes són importants i essencials ja que t'ajuden a créixer com a persona.

La relació que s'estableix entre les teves emocions i els teus sentiments formen el teu MÓN AFECTIU que inclou els desitjos, les passions, les il•lusions, les fantasies, el concepte que tens de tu mateix/a,... Cada cultura regula les emocions i els sentiments a través de normes, valors i convencions socials. Així, en la nostra cultura occidental, els valors sobre la masculinitat i feminitat determinen quins comportaments pertoquen a cada sexe, per exemple qui pot plorar i qui no, i això pot tenir conseqüències negatives o positives per a la salut emocional de les persones.

D'altra banda les vivències emocionals i l'expressió de les teves emocions estan determinades, en part, per la teva personalitat, i podríem dir que personalitats molt impulsives i personalitats molt tímides poden tenir dificultats per expressar les emocions. Aquesta personalitat la conforma una part innata (que ja portes en el moment de néixer) i una part adquirida a partir dels aprenentatges i les experiències amb l'entorn. Això fa que la personalitat pugui anar variant i es pugui anar modelant al llarg de tota la vida. Aquesta manera de ser tindrà molt a veure amb com gestionaràs les teves emocions.

La gestió emocional passa per desenvolupar les anomenades habilitats socials, entre les quals podem destacar:

Autoconsciència: posar-te en contacte amb el que sents. Aprendre a planificar les teves accions amb paciència i control.

Comunicació: saber expressar de forma adequada el que sents.

Motivació: identificar allò que t'estimula i t'agrada ja que això et permet créixer i et dóna plaer.

Empatia: tenir la capacitat de percebre com se senten les persones que tens a prop tot i que no pensem com elles.

Bones relacions interpersonals: fer que els altres se sentin bé en la teva companyia.

Tot això et permet poder gaudir d'un millor estat de salut físic i psíquic, millorar les relacions i tenir més èxit en la vida.

Malgrat tot segur que sovint et costa adonar-te de si allò que sents i experimentes és normal o no, ja que hi ha certes reaccions emocionals que es produeixen de forma persistent i et poden fer pensar que hi ha algun problema. Algunes d'aquestes situacions podrien ser:

- Tristesa sense saber-ne el motiu

- Irritabilitat freqüent

- Aïllament de la família i dels amics

- Pèrdua o augment de la gana i/o pes

- Dificultat per dormir o excés de son

- Falta d'energia o cansament

- Baixa autoestima

- Sentiments de desesperança

- Dificultats en les relacions sexuals compartides

- Necessitat de consumir alguna substància per estar bé amb un/a mateix/a i amb els altres

Etc.

Poder parlar de tot el que et passa i del que sents amb algú de confiança et pot ajudar a veure les coses diferents i a gaudir d'un millor estat de salut tant físic com emocional.


PREGUNTES FREQÜENTS


Com es pot tenir una bona autoestima? Darrerament estic molt trist i no tinc ganes de fer res.

Els canvis d'humor són normals a la nostra vida i sempre estan provocats per coses que ens passen, externament o internament, encara que nosaltres no en siguem del tot conscients. La tristesa és un sentiment i com qualsevol altre sentiment forma part de la vida de les persones. Es important parar-se a pensar des de quan estem tristos i amb quines coses pot està relacionada la nostra tristesa. Es normal que quan estem tristos no tinguem ganes de fer coses, però la tristesa ens invita a pensar en nosaltres. Tenir una bona autoestima no significa eliminar la tristesa, sinó acceptar-la i gestionar-la.

La meva parella fa un mes que m'ha deixat i em sento trist, abatut, sense ganes de fer res,... Què puc fer?
Quan patim una ruptura sentimental és normal que les persones passem per un període de "dol"en el que hem d'assimilar la nova situació, els sentiments de tristesa, el que hem perdut,... fins tornar a recuperar la confiança en nosaltres mateixos. Normalment solem recuperar-nos espontàniament amb el suport dels amics i la família. Si després d'un temps sentim que estem encallats en aquest estat d'abatiment i tristesa ens hauríem de plantejar buscar ajuda professional.

Per què ens sentim de manera rara quan anem amb els amics i els amics tenen parella?
Quan un amic té parella es troba en una situació de canvis importants en la seva vida. Ha de començar a redistribuir el seu temps i la seva atenció entre la parella i els amics, intentar que aquests acceptin la parella i aquesta als amics. A vegades aquests canvis no són fàcils i els amics es poden sentir una mica desatesos. També pot passar que les sensacions que experimentem quan un amic té parella tinguin relació amb els nostres desitjos no satisfets.

Què es té que fer per tenir una bona salut emocional?

La salut emocional està relacionada amb la intel.ligència emocional. Les característiques bàsiques d'aquesta intel.ligència són: capacitat per entendre els propis sentiments; capacitat per entendre els sentiments dels altres; capacitat per gestionar els sentiments propis i aliens; capacitat per motivar-nos, és a dir, sentir que som capaços de fer coses, de crear, de sentir que progressem, que el que el fem val la pena; capacitat per vincular-nos socialment i afectivament amb els altres. Totes aquestes capacitats tenen a veure amb aspectes que podem desenvolupar nosaltres mateixos però també és molt important que dels nostres contextos (família, escola, treball, amics, parella) ens arribin missatges d'estima i de reconeixement.

Les drogues ens afecten la salut emocional? Com puc fer una dieta sana?
Les drogues són substàncies tòxiques que provoquen addicció amb més o menys intensitat. Algunes provoquen alteracions de la percepció i dels reflexos, d'altres provoquen depressió del sistema nerviós, unes altres provoquen estimulació del sistema nerviós. En general provoquen alteracions de l'estat d'ànim, alteracions del son, l'alimentació i les relacions socials. En funció de la persona, la substància i la dosi pot provocar un brot psicòtic. Com pot s veure ens afecta la salut emocional i la salut mental. Responent a la segona pregunta, la millor manera de fer una dieta sana és buscar un professional (dietista) que t'orienti.

 

 
2017 - Serveis de Salut Integrats Baix Empordà - C/Hospital n17-19 Edif. Fleming - 17230 Palamós | Valid XHTML 1.0 | Política de cookies